Als teamleider of manager weet u hoe belangrijk een efficiënte personeelsplanning is. Maar hoe maakt u optimaal gebruik van uw middelen? Excel-spreadsheets om personeel bij te houden en verschuivingen te beheren is nog altijd een veelgebruikte oplossing. Hoewel in eerste instantie effectief, wordt handmatig bijhouden met Excel al snel inefficiënt. Centraliseer daarom uw personeelsbeheer met behulp van moderne personeelsplanning.
Het rooster in Excel
Het gebruik van een Excel bestand als tool voor het maken van roosters is een veelvoorkomende methode binnen bedrijven en organisaties, omdat het relatief eenvoudig in gebruik is. In Excel kun je aan de hand van een gratis template het rooster maken. Maar is deze methode nog steeds efficiënt in de snel veranderende zakelijke omgeving van vandaag? Het beheer in Excel kan voor grotere en complexere teams soms een uitdaging zijn.
Met de personeelsplanning Excel template kunt u bijvoorbeeld tegen problemen aanlopen in de communicatie over het actuele rooster, de gewerkte uren en verlofregistratie.
Tegenwoordig kunt u voor het werkrooster maken daarom kiezen voor online tools die specifiek zijn ontworpen voor volledig personeelsbeheer. Denk daarbij aan de mogelijkheid om automatisch te plannen op basis van beschikbaarheid en vaardigheden, real-time communicatie met werknemers en zelfstandig verlof aanvragen van personeel.
Met deze volgende stap kunt u zelfs complexe activiteiten eenvoudig beheren en processen stroomlijnen voor meer efficiëntie en uiteindelijk betere resultaten behalen.
Voordelen van het online centraliseren van personeelsbeheer
Het centraliseren van personeelsbeheer is een belangrijke stap voor bedrijven die efficiënter willen werken en hun productiviteit willen verhogen. Het online centraliseren van personeelsbeheer biedt hierbij tal van voordelen:
- Alle personeelsgegevens op één centrale plek opslaan en beheren
- Personeelsprocessen stroomlijnen vanuit één tool
- Bijhouden van werktijden
- Beheren van vakanties en verlof
- Verwerken van salarissen
- Automatisch de personeelsplanning maken
- In één oogopslag het rooster inzichtelijk
- Gemakkelijk informatie raadplegen voor zowel werkgever als werknemer
- Kostenbesparing vanwege een efficiënter werkproces voor de teamleider
Het online centraliseren van personeelsbeheer kan zorgen voor een betere organisatie en een hogere productiviteit binnen uw bedrijf.
Kelio Personeelsbeheer: alle informatie rondom personeel op één plek
Met Kelio Personeelsbeheer heeft u alle informatie rondom uw personeel op één plek.
Dit maakt het beheren en plannen van personeelszaken weer overzichtelijk. Wij bieden u de volgende modules:
- HR-beheer
- Personeelsplanning
- Aan- en afwezigheid
- Medewerkersportal Mijn Kelio
- Toegangscontrole
Van het registreren van verlofaanvragen tot het inzien van loonstroken; met Kelio Personeelsbeheer heeft u alle gegevens bij de hand. Dit bespaart tijd en geeft u meer overzicht en controle over het personeelsbestand en de planning. U kunt zelf een keuze maken welke modules u wilt beheren. De modules zijn gericht op de teamleider, maar we bieden ook employee self service in de tool.
We lichten dit kort toe voor de verschillende rollen teamleider en personeel.
De teamleider
Teamleiders krijgen in de Kelio omgeving zicht op de personeelsplanning. Deze kunt u filteren per afdeling, team of medewerker. Daarnaast kunt u de planning ook bekijken vanuit werkposten. Vanuit deze strategische personeelsplanning tool kunt u personeel op de juiste werkpost inroosteren. Doordat u het personeelsdossier ook in de tool bijhoudt, krijgt u een melding wanneer de geselecteerde werknemer niet geschikt is voor de werkpost (bijvoorbeeld vanwege reeds gemaakte contracturen, of omdat een andere collega het beste past vanwege de juiste certificaten).
U kunt echter meer dan alleen de planning inzien. Zo krijgt u bijvoorbeeld toegang tot de tijdregistratie van personeel per taak of productielijn. En houdt u in de tool de aan- en afwezigheid van personeel bij.
Het personeel
Ook voor personeel werkt Kelio als meer dan alleen een personeelsplanning. U kunt uw personeel toegang verlenen tot de Mijn Kelio portal. Hierin kan het personeel het eigen werkrooster inzien, verlof aanvragen en beschikbaarheid doorgeven.
Ook kunnen de medewerkers hierin live uren bijhouden op projecten of achteraf de gewerkte uren declareren.
Het medewerkers portaal is ingericht om medewerkers bij de organisatie betrokken te houden. Zo komt hier het nieuws voorbij, vinden medewerkers er de ideeën box en enquêtes, krijgen medewerkers toegang tot belangrijke documenten en het telefoonboek en vinden ze hier de berichtenservice.
Werkrooster maken met Kelio Personeelsbeheer
Kelio Personeelsbeheer biedt grote en kleine bedrijven en organisaties een efficiënt en effectief alternatief voor personeelsplanning in Excel. Met onze modules kunnen alle personeelsgegevens op één plek worden gecentraliseerd en de beschikbaarheid eenvoudig worden ingezien, waardoor processen zoals het bijhouden van werktijden, het beheren van vakanties en verlof en het verwerken van salarissen worden gestroomlijnd. Zowel werkgevers als werknemers krijg en hierdoor zicht op de planning.
Wilt u ook efficiënter plannen en de productiviteit verhogen? We laten u graag zien wat Kelio voor uw organisatie kan betekenen.