In gesprek met Teun de Jong, hoofd HR bij BTE
“Kelio is een solide partij. Het bedrijf kan één oplossing bieden voor de aan- en afwezigheidsregistratie en voor het scannen van de activiteiten in de verschillende fabrieken.”
“Je weet nu precies wanneer er gewerkt is, iemand ziek is geweest of verlof heeft gehad. Het is gewoon zo ontzettend makkelijk geworden. Ook de uren van de uitzendkrachten kunnen we nu exact verantwoorden. Dat voordeel kan ik niet genoeg benadrukken. De basis is echt fantastisch.”
Context
De BTE Groep (Bouw Toeleveringsindustrie Europa) is de grootste betonproducent van Nederland. BTE bestaat uit acht betonbedrijven en één betontechnologisch centrum. In de betonbedrijven worden allerlei geprefabriceerde betonproducten gemaakt: van balkons en rioolsystemen tot bruggen en fietstunnels. Elk betonbedrijf heeft een eigen specialisme, waardoor BTE in 95% van alle bouwsectoren in West-Europa actief is. De bedrijven zijn op verschillende locaties in Nederland gevestigd, verdeeld over heel het land. Ook werkt BTE gedeeltelijk vanuit Duitsland.
De initiële behoefte
BTE zocht een geautomatiseerd tijdregistratiesysteem. In totaal werken zo’n duizend werknemers bij BTE. Dit zijn zowel vaste werknemers als uitzendkrachten. Voorheen werden de gemaakte uren van werknemers verwerkt in Excel. Niet alleen konden hierdoor menselijke fouten worden gemaakt, ook was dit niet erg efficiënt. Per locatie moest dit handmatig worden ingevoerd. BTE was daarom op zoek naar een systeem waarmee de werkuren gemakkelijker konden worden verwerkt en gefactureerd. Hiermee wilde BTE ook de salarisverwerking optimaliseren.
Oplossing
BTE heeft het geautomatiseerde tijdregistratiesysteem van Kelio aangeschaft. Hiermee wordt voor alle (tijdelijke) werknemers overzichtelijk en efficiënt in kaart gebracht wanneer zij werken, overwerken en eventueel met verlof gaan. Daarbij maakt het systeem geen fouten, wat voorheen nog wel eens voorkwam met Excel. Dit systeem zorgt ook voor een optimale salarisverwerking. Zo kunnen de gemaakte uren van de uitzendkrachten nu geautomatiseerd worden doorgezet naar de uitzendbureaus.
“De stap naar een geautomatiseerd systeem is even wennen. Maar wat het oplevert is dat we nu de werkuren en eventuele wijzigingen hierin van al onze werknemers in één systeem zien staan. Voor een groot bedrijf als het onze, met zoveel locaties, is het een geweldige verandering. Wat natuurlijk een perfecte service is, is dat iedere medewerker in een paar seconden in en uit kan klokken. Je weet nu precies wanneer er gewerkt is, iemand ziek is geweest of verlof heeft gehad. Het is gewoon zo ontzettend makkelijk geworden. Ook de uren van de uitzendkrachten kunnen we nu exact verantwoorden. Dat voordeel kan ik niet genoeg benadrukken. De basis is echt fantastisch.”
De samenwerking met Kelio
De installatie verliep goed, dit is in samenwerking met Kelio geregeld. Het kostte in het begin wel even tijd om alles te begrijpen. Met vragen konden en kunnen medewerkers altijd bij Kelio terecht, die hulp biedt waar nodig. Het bedrijf is dan ook positief over het contact met Kelio. Ook de modules van Kelio waren een goede keuze voor BTE. Het bedrijf zou het systeem Kelio dan ook aanraden aan andere bedrijven. “Het systeem biedt ontzettend veel inzicht. Dat is absoluut de kracht van Kelio.”
De toekomst
Nu BTE de basis van het systeem in de vingers heeft, streeft het bedrijf naar een nog optimaler gebruik van Kelio. Zo willen ze niet alleen in kaart brengen wanneer werknemers werken, maar ook aan welke projecten ze werken. Daarom wil BTE nog meer over Kelio leren, zodat gekeken kan worden of het systeem ook aan deze specifieke behoefte voldoet.